Balatoni szélviszonyok
Mint tudjuk a Balatonon főleg a nyári időszakban nagyon sok a szélcsendes nap. Sokszor csak a reggeli órákban, vagy estefelé van egy kis szél. Ez elég hátrányos a versenyrendezés szempontjából.
Megszokott versenyrendezési szokások
Magyarországon a megszokott trend a következő. Reggel 10-kor rajt, majd maximálisan 3 futam lebonyolítása.
De mi a helyzet ha nem fúj elegendő szél? - Reggel 10 órakor halasztás ellövése (parton, vagy vízen). Majd várunk általában délután 4-ig, vízi halasztás esetén sokszor már délután 2-3 kor "lelövik" a napot a rendezők.
Sokszor előfordult, hogy a futam megrendezéséhez elegendő szél 4-5 óra tájt alakult ki, de tudjuk akkor már hiába minden. Így sokszor esélyt se kapnak a versenyzők, hogy érvényes futamot futhassanak a versenyen.
Versenyrendezési szokások külföldön
Összefoglalva, kinnt akkor rendeznek futamot amikor van szél. Ha a rendezők tudják, hogy a közeljövőben nem alakul ki stabil szél, akkor a versenyzőket nem a napon, hanem parti halasztás keretében akár fél 7-ig is készenlétben tartja, minden esélyt megadva a futam megrendezésére. Élő példa, hogy a rendezőség nem várt szelet a napra, de tudta, hogy reggel még lesz szél, így a 10 órás rajtot reggel 8 órára módosította, így azon a versenynapon meg tudtak rendezni egy érvényes futamot.
Összegzés
Mindent egybevetve azt gondolom, hogy sok esetben a megszokott kényelmes rendszer az oka a sikertelen versenyeknek. Véleményem szerint bátrabbnak kéne lenniük a versenyrendezőknek, és sokkal jobban kitolni a napot. A nyári időszakban este fél9-9-ig világos van. Nem azt mondom, hogy az utánpótlás versenyzőket " éjszaka kell vitorláztatni, de egy 6, vagy 7 órás rajt még teljesen elfogadható. Ezenfelül biztos vagyok benne, hogy itthon lenne negatív visszhangja a magyar versenyzők körében, de ez csak a megszokásnak köszönhető. Mostanság sok versenyzőtől hallom, amikor 4-kor hajószerelés közben megjegyzi a lelőtt nap után a vízre tekintve, hogy dejó lenne most versenyezni ebben a kis ketteskében.
Ezenfelül az edzőkön is sok múlik, hiszen a vitorlázóit a fegyelemre, illetve a versenyrendezőség iránti tiszteletre kell nevelnie. Utólagos érdekességként a versenyzőkhöz: külföldön a futam közben teljesen leállt szélben egyszer se lehet hallani, hogy lelőni!!! :)
Na pacsi