OTA ügynökségi modell
A szállodai bevételkezelésben az ügynökségi modell egy online utazási iroda kereskedelmi modelljére utal. Az ügynökségi modell legfőbb jellegzetessége, hogy a vendég közvetlenül a szállodának fizet a látogatáskor, a szálloda pedig ez után fizet közvetítői díjat az online utazási irodának.
Ebben az esetben a szálloda bemutatja az utazási irodának a vendég által fizetett eladási árat, és ez alapján kerül kiszámításra a közvetítői díj. Ez a díj csak akkor kerül kifizetésre, miután a látogató beváltja a foglalását. A közvetítői díjról, tehát a részesedés arányáról a szálloda és az utazási iroda előzetesen megegyezik egy terjesztőpartneri megállapodásban.
Az OTA (Online Travel Agency – online utazási iroda) ügynökségi vagy „közvetítői” modell legfontosabb előnye, hogy a szálloda közvetlenül szabja meg a végleges eladási árat. Ez lehetővé teszi a szállodáknak, hogy átlátszó árakat mutathasson a fogyasztóinak.
Az ügynökségi modell másik pozitívuma, hogy előnyös a szálloda pénzfolyamának szempontjából is, hiszen közvetlenül a fogyasztótól kapja a fizetséget, és nem kell megvárnia, míg az egy harmadik félen is átfut.
Mivel a fogyasztónak semmit nem kell fizetnie a foglaláskor, ez a kockázat látszatát vetheti fel számára. A fogyasztó lényegében várólistára helyez egy szobát, és van egy minimális időintervalluma, amelyben ingyenesen visszamondhatja a foglalását. Ez azonban általában nagyobb konverziós szintet eredményez, mint más OTA modellek.